Jesteś tutaj

Edukacja prowadzona za pośrednictwem Radia Chikuni w czasie pandemii

Changu Chilala
13.06.2021

18 marca 2020 roku Zambia odnotowała dwa pierwsze potwierdzone przypadki koronawirusa. Spowodowało to natychmiastowe zamknięcie szkół w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa SARS-CoV-2. W konsekwencji ponad 4,4 miliona dzieciom i młodzieży przerwano edukację. Aby zminimalizować skutki i zapewnić uczniom możliwość kontynuacji nauki, zarząd Radia Chikuni podjął natychmiastową współpracę z niektórymi organizacjami pozarządowymi, by utworzyć programy edukacyjne. Stacja radiowa natomiast wygospodarowała dla nich dodatkowy czas antenowy.

 Programy edukacyjne "Taonga"

Stacja radiowa Chikuni do tej pory nadawała programy edukacyjne zatytułowane „Taonga” skierowane do uczniów szkoły podstawowej od pierwszej do siódmej klasy. Lekcje te były transmitowane etapami: dla klasy siódmej co roku, podczas gdy pozostałe klasy zostały podzielone na dwie grupy, a zajęcia dla każdej z nich były emitowane co drugi rok. Jednak po tym, jak z powodu pandemii COVID-19 szkoły zostały zamknięte, rozgłośnia radiowa Chikuni zdecydowała, że rozpocznie nadawanie lekcji równocześnie dla wszystkich siedmiu poziomów, aby dać całej społeczności dostęp do edukacji podczas trwania lockdownu.

Problemy systemu edukacyjnego

28 września 2020 roku prezydent Zambii Edgar Lungu ponownie otworzył wszystkie szkoły, ale nauka w tej nowej sytuacji nie była już taka jak wcześniej. System edukacji w Zambii, zwłaszcza na poziomie szkoły podstawowej i  średniej, boryka się z wieloma problemami, takimi jak niewystarczająca liczba ławek, niewystarczająca ilość sal lekcyjnych dla uczniów oraz za małe grono nauczycieli w szkołach. Stosując się do polecenia przestrzegania wytycznych prewencyjnych z powodu COVID-19, Ministerstwo Edukacji wprowadziło nową metodę nauczania, w której dzieci w klasie zostały podzielone na dwie grupy, a każda z nich ma uczęszczać na zajęcia co drugi dzień. Radio Chikuni natomiast zobowiązało się w  tej sytuacji zapewnić edukację dzieciom poprzez swoje programy, wprowadzając różnorodność radiowych lekcji.

Pomoc Radia Chikuni we współpray z World Vision

Radio Chikuni zaangażowało w akcję edukacyjną różne organizacje, takie jak na przykład World Vision, która podjęła się sponsorowania niektórych programów. Współpracując z World Vision Zambia, stacja radiowa Chikuni wprowadziła interaktywny program edukacyjny, w którym nauczyciel prowadzi na żywo lekcje przez radio, wykłada i zadaje pytania uczniom, którzy dzwonią, aby na nie odpowiedzieć. Program ten spotkał się z pozytywną oceną społeczeństwa, które doceniło taką inicjatywę. Program ten także posłużył radiu do uzyskania od słuchaczy informacji na temat programu oraz jak dzieci słuchają radia podczas transmisji ich lekcji. Celem tego 2-godzinnego programu jest przekazanie uczniom wiedzy, zwiększenie udziału dzieci w słuchaniu programów radiowych oraz wyrobienie u nich odwagi, aby aktywnie uczestniczyły nie tylko w zajęciach radiowych, ale także w innych pracach, z którymi stykają się w codziennym życiu.

Nowatorska metoda Radia Chikuni

Stacja radiowa nadaje również ludowe opowiadania (baśnie) i dydaktyczne wskazówki sponsorowane przez Education Development Centre (EDC; Centrum Rozwoju Edukacji). W programie tym nauczyciel opowiada przez radio historyjkę oraz zadaje uczniom pytania. Programy te są wcześniej nagrywane, dlatego uczniowie nie mogą dzwonić do radia w czasie nadawania programu, ale na zadawane w programie pytania mają odpowiadać rodzicom i opiekunom w swoich domach. Celem tego programu jest wyrabianie dobrej koncentracji uczniów i rozwijanie umiejętności budowania narracji, a także udzielenie nauczycielom wskazówek dotyczących nauczania.

Rozmawialiśmy z niektórymi rodzicami, aby poznać ich opinie na temat programów radiowych. Pan Emmanuel Mweetwa, który jest wykładowcą w jezuickiej wyższej szkole dla nauczycieli Charles Lwanga w Chikuni, w okręgu Monze, powiedział nam, że jego zdaniem nasze programy są bardzo pomocne. Kiedy jego wnuki są w szkole podczas nadawania tych programów, on je nagrywa telefonem komórkowym, a później im je odtwarza, jednocześnie pomagając swoim wnukom w przyswojeniu nadawanego materiału.

Dziewięcioletnia Doreen Habasimbi, również z dystryktu Monze, uczęszczająca do czwartej klasy szkoły podstawowej w Chikuni, zaświadcza, że te programy pomogły jej w nauce czytania i pisania. Doreen przy tej okazji nauczyła się także, jak twierdzi, szacunku dla starszych. Poprosiła, aby te programy były kontynuowane, by więcej dzieci mogło się uczyć.

Programy te pomogły dzieciom nie stracić zainteresowania szkołą po jej zamknięciu na około sześć miesięcy. Pomogły także skupić się im na pracy w szkole i poszerzyć swoją wiedzę. Pomocne były też dla nauczycieli, którzy nie muszą tracić dużo czasu na tłumaczenie dzieciom pewnych tematów, ponieważ dzieci mają aktywny umysł i wiedzę na pewne tematy. Dlatego też nauczyciele będą mogli omówić więcej tematów w krótkim czasie.

Sponsorzy programów edukacyjnych pilnie poszukiwani

Jednak od czasu ponownego otwarcia szkół stacja radiowa stanęła przed wieloma wyzwaniami, ponieważ kilka organizacji wycofało się ze sponsorowania niektórych radiowych programów edukacyjnych. Istnieje jednak wielka potrzeba, aby nasza rozgłośnia radiowa kontynuowała nadawanie tych programów, ponieważ nauka została znacznie spowolniona z powodu wybuchu pandemii koronawirusa.

Niektóre dzieci siedzą na ulicy, ponieważ nie mają nic do roboty. Jednak dzięki programom radiowym dzieci, które nie idą do szkoły z powodu podziału uczniów na grupy, pozostają w domu i mogą się uczyć w czasie lekcji radiowych.

Większość naszego społeczeństwa nie ma dostępu do internetu, szczególnie na wsi, są w  obecnej sytuacji bezradni. Aby temu zaradzić i pomóc wiejskiej społeczności Chikuni, stacja radiowa Chikuni pilnie szuka sponsorów do pomocy w  sfinansowaniu przygotowywanych programów edukacyjnych.