Czy można poznawać misyjne życie na terenie szkoły, ucząc się i bawiąc? Czy można czerpać satysfakcję, radość oraz wiedzę z formy lekcji typu: „Pusta klasa – pełny umysł”? Ależ tak! Według definicji pojęcie „pustej klasy” dotyczy lekcji, zajęć dodatkowych realizowanych poza arkanami klasy lub szkoły. Plener, zieleń, enklawa ekologiczna lub inne miejsce wyzwalające refleksję, ciekawość i pozytywne emocje sprzyjają efektywnej i efektownej edukacji.
Pozytywne emocje i przeżycie budujących doświadczeń systematycznie towarzyszą uczniom naszej szkoły podczas realizacji twórczych spotkań poświęconych misjom. W ramach kolejnych konkursów poświęconych misyjnej tematyce i organizowanych przez Referat Misyjny Prowincji Polski Południowej Towarzystwa Jezusowego w Krakowie uczniowie mają okazję w sposób różnorodny i kreatywny zapoznać się z życiem codziennym ludzi mieszkających w Afryce, z osobami świeckimi i duchownymi pełniącymi posługę misyjną, w szczególności z bł. Janem Beyzymem, zasłużonym orędownikiem ubogich i chorych na trąd mieszkańców wybudowanego przez siebie, przy ogromnej pomocy materialnej rodaków, szpitala w Maranie.
Różne tematy kolejnych edycji konkursu, koncentrujące się wokół kluczowego wątku, czyli posługi misyjnej, aktywizują uczniów o różnych potrzebach edukacyjnych w zakresie wielu twórczych aktywności, uruchamiając pokłady ich wyobraźni. Kreatywny wachlarz działań obejmuje ekspresję: plastyczną, muzyczną, ruchowo-sportową, graficzno-komputerową, której finałem jest akt twórczy. Wspólne rozmowy, sztafety pytań, prelekcje połączone z wyświetleniem filmu potęgują zainteresowanie uczniów, które następnie jest przelewane na papier. Co ciekawe, w działaniach tych biorą udział również uczniowie nieuczęszczający na lekcje religii. Gospodarują oni swój wolny czas w sposób kreatywnie uczący, a nawet zajmują czołowe miejsca w konkursach misyjnych. Jednak ważna tu jest nie tyle nagroda, ile droga wiodąca do powstania efektu końcowego. Proces twórczy bywa często zaskakujący, a tym samym i edukujący.
Na szczególną uwagę zasługuje finał ostatniej edycji konkursu pod hasłem „Misja – Misjonarz” oraz niezwykła nagroda w postaci warsztatów misyjnych przeprowadzonych przez Organizatorów konkursu na terenie Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 105 w Krakowie.
Uczniowie klasy III i IV mieli okazję zapoznać się m.in. z rękodziełem mieszkańców Afryki, przymierzyć lokalne stroje, zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie na ściance ze scenerią afrykańskiej fauny i flory. Wiele emocji i praktycznej nauki dostarczyły edukacyjne zabawy ruchowe – wyścigi w noszeniu wody z prowizorycznej studni, sadzenie ryżu, a także wspólny śpiew oraz gra na instrumentach.
Twórcze doświadczanie wiedzy, aktywna praca i współpraca są motorem i podstawą rozwoju. Dziękujemy za możliwość kosztowania i smakowania zasobów takiej edukacji, która ewangelizuje każdego poprzez twórczo wyzwalające sacrum i profanum.
Aldona Rumińska-Szalska, Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 105 w Krakowie